Část získané energie rekuperací ze souprav metra
(energie generována při brzdění) zůstává momentálně nevyužita
v odpornících, kde se mění na teplo. Instalací invertoru dojde ke změně
stejnosměrného proudu na střídavý a nadbytečnou energií tak budou napájeny jiné
systémy metra. „Přebývající energie bude
po instalaci invertoru vrácena do elektrické sítě a využita pro napájení například
osvětlení, eskalátorů nebo větrání. Sníží se tak vlastní odběr energie od PRE,
čímž DPP ušetří," vysvětli Radek Zamrazil, technický ředitel DPP.
Pro realizaci pilotního projektu, ke kterému
DPP vypíše poptávkové řízení na dodavatele technologií, byla vybrána stanice metra
Kobylisy, která umožňuje dle analýz DPP získat největší množství zpětně získané
energie.
Podle zatím provedených posudků by ve zmíněné
stanici Kobylisy mohl invertor dodávat přibližně 1.000.000 kWh/rok. V případě
ceny elektrické energie 3,- Kč/kWh by roční úspora dosáhla výše až 3.000.000,-
Kč a odhad návratnosti investice se pohybuje kolem 3 let.
Životnost použitého zařízení je přitom
minimálně 20 let, takže po splacení vstupní investice bude DPP využívat generované
úspory minimálně dalších 17 let.
Základním požadavkem DPP je aby se investice
splácela z dosažených úspor. Možný dodavatel je tak motivován aby
instalace fungovala co nejefektivněji, generovala co největší úsporu a tak
dostal zaplacené své náklady co nejdříve.
DPP aktuálně připravuje přesné technické
zadání, které bude kompatibilní s provozovanou technologií a zároveň
umožní maximální efektivitu při dosahování úspor. Na tomto základě pak bude
připravena soutěž o zhotovitele.