Část získané energie rekuperací ze souprav metra (energie generována při brzdění) zůstává momentálně nevyužita v odpornících, kde se mění na teplo. Instalací invertoru dojde ke změně stejnosměrného proudu na střídavý a nadbytečnou energií tak budou napájeny jiné systémy metra. „Přebývající energie bude po instalaci invertoru vrácena do elektrické sítě a využita pro napájení například osvětlení, eskalátorů nebo větrání. Sníží se tak vlastní odběr energie od PRE, čímž DPP ušetří,“ vysvětli Radek Zamrazil, technický ředitel DPP.
Pro realizaci pilotního projektu, ke kterému DPP vypíše poptávkové řízení na dodavatele technologií, byla vybrána stanice metra Kobylisy, která umožňuje dle analýz DPP získat největší množství zpětně získané energie.
Podle zatím provedených posudků by ve zmíněné stanici Kobylisy mohl invertor dodávat přibližně 1.000.000 kWh/rok. V případě ceny elektrické energie 3,- Kč/kWh by roční úspora dosáhla výše až 3.000.000,- Kč a odhad návratnosti investice se pohybuje kolem 3 let.
Životnost použitého zařízení je přitom minimálně 20 let, takže po splacení vstupní investice bude DPP využívat generované úspory minimálně dalších 17 let.
Základním požadavkem DPP je aby se investice splácela z dosažených úspor. Možný dodavatel je tak motivován aby instalace fungovala co nejefektivněji, generovala co největší úsporu a tak dostal zaplacené své náklady co nejdříve.
DPP aktuálně připravuje přesné technické zadání, které bude kompatibilní s provozovanou technologií a zároveň umožní maximální efektivitu při dosahování úspor. Na tomto základě pak bude připravena soutěž o zhotovitele.