CIAF je po roce opět tady. Víme, že jste
několik let hostovali na letišti v Brně. Co Vás
přivedlo zpět do Hradce Králové?
CIAF tady vzniknul, a to v roce 1993. Čtyři roky jsme jak já říkám hostovali na mezinárodním letišti v Brně - Tuřanech a to z ryze technických důvodů. Při přechodu letiště z majetku armády do civilního sektoru, konkrétně do rukou Města Hradec Králové, se ukázalo, že zejména z pohledu řízení letového provozu bylo nereálné rychlé armádní letouny v Hradci přijmout,
neboť armáda si logicky vzala to co její bylo, část technologie řízení. Magistrát Hradce Králové však v následných letech udělal ohromný kus
práce, nebál se do letiště investovat, což umožnilo vrátit CIAF opět do Hradec Králové.
Dokázal byste říci, který z těch 17 Vámi pořádaných
CIAFů byl pro Vás ten nejhorší?
Když mám zmínit ty krušné chvíle, které jsou s organizací spjaty, vzpomínám si např. při 14. ročníku v Brně, jak si s námi zahrálo počasí. Tenkrát pršelo, mizerná viditelnost, mraky něco ve 300 metrech nad runvejí a do toho se nám dle plánu hlásil letoun B1 Lancer. Věděl jsem, že je v prostoru nad letištěm, komunikovali jsme s pilotem, ale logicky musel snahu o přistání vzdát a vrátil se na základnu do Německa. Ještě jsme se stačili domluvit, že mu brzo ráno v sobotu zavolám, jestli se počasí v Brně nevylepší, a že by to zkusil ještě jednou před otevřením letiště pro veřejnost. A věřte neveřte, povedlo se to a mohli jsme Bjedničku předvést lidem. Víte, dostat na letecký den letoun, který ještě v nedávné minulosti patřil mezi striktně utajované strategické bombardéry,je vždy velmi složité. A když už se Vám to podaří, jste vydán na milost a nemilost rozmarům počasí.
A co nadcházející letošní ročník, co můžete
prozradit již dnes z programu?
Jako vždy snad nejpoutavější pro návštěvníky je skupinová akrobacie. Opět se předvede např. skupina Breitling Jet team, či polské Istry. Novinkou bude vystoupení skupiny z Litvy – Baltic Bees na letounech také L39. Samozřejmostí je kompletní předvedení letectva AČR včetně Gripenů, Mi24,W3A Sokol, L159. Proudová sóla doplní třeba F16 dánského královského letectva, či opět po delší odmlce k nám zavítají vzdušné síly Srbska s letouny J22 Orao či G4 Supergaleb. Pro návštěvníky se budeme snažit připravit i hodnotný pozemní program. Samotné létání pak předpokládám, že zahájíme v 11 hodin každý den.
Letiště bude otevřeno od 8 hodin. Konec letového dne pak odhaduji cca na 17 hodin. Aktualizace bude upřesněna na www.airshow.cz
Kdo z oficiálních hostů se letos přijede na
CIAF podívat?
CIAF je letos patronován ministrem zahraničních věcí Karlem Schwarzenebergem, ministrem obrany Alexandrem Vondrou, Mons. Dominikem Dukou, hejtmanem kraje Lubomírem Francem, a primátorem Zdeňkem Finkem. Zmínil bych také velvyslance Státu Izrael, neboť na hradeckém letišti v letech 1948 pomáhali naši vojenští piloti cvičit piloty nově vznikajícího státu Izrael. Působíte i jako člen Rady města Náchoda.
Dokázal byste najít nějakou paraelu mezi profesí ředitele CIAF a působením na tomto postu? Po našem bych řekl, že jako ustanovující člen
TOP09 svírám na radnici v Náchodě bojovou zástavu TOP09 v rámci radniční koalice. Chcete li stručnou odpověď, jsem názoru, že obě dvě činnosti jsou si blízké v jednom aspektu. Jak ztratíte úctu a respekt k technice jako je letoun, zabijete se. Jak ztratíte úctu a respekt k lidem, nemůžete dělat politiku, a to ani regionálního významu.
VIDEO ZDE: http://www.youtube.com/watch?v=vFc5pFCNJBs