Výsledky ukázaly stabilní počet cestujících i neměnný průběh
dopravních špiček. Naopak došlo díky některým realizovaným úpravám ke
zrovnoměrnění využití jednotlivých spojů a ke snížení počtu spojů
překračujících standard obsaditelnosti.
Během průzkumu, který sledoval obsazenost všech tramvajových
spojů a obraty na všech zastávkách během jednoho pracovního dne v období
mezi 6:00 a 23:00, bylo sečteno celkem 1 078 920 cestujících.
Tři nejvytíženější tramvajové linky (celkový počet přepravených osob):
22 (Bílá
Hora - Nádraží Hostivař): 125 264 osob
9 (Sídliště Řepy - Spojovací): 110 100 osob
10 (Sídliště Řepy - Sídliště Ďáblice): 67 707 osob
Tři nejvytíženější dopravní uzly (celkový obrat):
Anděl (87 676 osob)
I. P. Pavlova (69 554 osob)
Palmovka (57 770 osob)
Oproti minulému průzkumu v roce 2008 nedošlo
k výraznější změně celkového počtu cestujících ani v průběhu přepravních
špiček. Poklesl počet spojů, kde byl překročen standard obsaditelnosti z 4,4%
na 3% nevyhovujících spojů. K odlehčení přetížených spojů přispělo
zejména sloučení linek 22 + 23 a přetrasování linky 16 na Smíchov a do Košíř,
kde pomohla velmi vytížené lince 10. Standard obsaditelnosti je nastaven na 69
osob u sólo vozu a 138 osob u dvojice vozů nebo u článkových tramvají, což
odpovídá cca 4 stojícím osobám na m2.
Průzkum potvrdil také úspěšnost páteřních linek -
například od zavedení páteřní linky 22 (sloučením s linkou 23) v září
2008 významně vzrostl počet cestujících v okrajových úsecích této linky
díky zkrácení intervalů. V úseku Radošovická - Nádraží Hostivař narostl
celkový počet cestujících na tramvajové trati (včetně ostatních linek) o 16%,
v úseku Malovanka - Bílá Hora dokonce o 40%. Podobný efekt nastal na
tramvajové trati v Poděbradské ulici, kde došlo k zavedení druhé
linky a tím ke zkrácení intervalů na polovinu. Tato změna přilákala do úseku
Nádraží Libeň - Starý Hloubětín spolu s novou bytovou výstavbou o 26% více
cestujících.
Naopak mírný pokles (cca 4000 cestujících v každém
směru) jsme zaznamenali na nejvytíženější pražské trati mezi I. P. Pavlova a
Karlovým náměstím; pokles zřejmě souvisí se zavedením expresní autobusové
linky 125 mezi Jižním Městem a Smíchovem po Jižní spojce, což odlehčilo právě
přestupnímu uzlu I. P. Pavlova. Tento pokles cestujících je však žádoucí, neboť
došlo k odlehčení přetížené trati v Ječné ulici, jejíž další posílení
není možné z důvodů omezené propustnosti křížení s magistrálou.
Výsledky průzkumu budou sloužit jako vodítko pro další
dimenzování tramvajové sítě a pro možné lokální úpravy linkového vedení a
jízdních řádů s cílem i nadále vyrovnávat obsazenost spojů
s nedostatečnou a přebytečnou kapacitou a celkově zatraktivňovat kolejovou
dopravu na úkor ostatních druhů dopravy.
Zdroj: PID