Studenti Josef Lepša z Vysoké školy uměleckoprůmyslové a Jiří Rouš z Famu spojili své síly společně se Janem Hrdličkou a Jiřím Wildem z ČVUT, aby zjistili, co všechno může nabídnout technologie MS Kinect v umělecké, ale i v komerční sféře.
Koncept výstavy vychází z možností, které nabízí 3D sensor MS Kinect. Instalace zapojuje samotného návštěvníka do výstavy a představuje tak možnosti nového druhu interakce. Celkem v kavárně vzniknou čtyři interaktivní výtvarná díla, jejichž zábavná umělecká forma a interaktivní rozhraní vytvoří v prostoru nový rozměr, vyzývající návštěvníky k jeho prozkoumání. „Microsoft XBOX Kinect je technologie, která v masovém měřítku boří zažitou představu o tom, jak může člověk komunikovat s počítačem. Díky tomu, že Kinect detekuje pohyby těla a umožňuje tak na ně reagovat, může vývojář překročit hranici, kdy programuje pouze uživatelské rozhraní, a využít snímané tělo k tvorbě obsahu uměleckého díla,“ říká Filip Řehořík ze společnosti Microsoft. Jednotlivé části celé videoinstalace využívají sofistikované technické principy, například tracking a mapping, které jsou jedním z východisek designu a rovněž spojujícím prvkem.
“3D sensory jsou úžasně nová technologie, jejíž možnosti ještě ani plně nedohlédneme. My ji zatím využíváme pro rehabilitační hry, interaktivní marketing, umění, ale například i jako budoucí doplněk k inteligentním budová,“ řekl Jan Hrdlička, který společně se svým kolegou z ČVUT Jiřím Wildem založili společnost 3Dsense, jež se zabývá právě využitím technologie 3D sensorů. V současné době například spolupracuje s několika rehabilitačními centry na vývoji her pro zábavnou formu rehabilitace.
Vizualní podoba této instalace vychází z uměleckého rukopisu českého malíře Josefa Lady, konkrétně z obrazu Hospodská rvačka. “Reprodukce Ladových obrazů se, snad díky své hospodské poetice, staly velmi častým a symbolickým doplňkem mnoha restauračních zařízení, hospod a dalších podobných institucí,” vysvětluje výtvarník Josef Lepša. Instalace tuto zmíněnou atmosféru tematizuje a propojením s novou technologií se jí snaží obohatit o nový rozměr. Postavy Ladových hospod zde zastupují reální lidé, pohybující se v prostoru horní místnosti kavárny. Svou přítomností ve sledovaném prostředí a svým chováním dávají celý obraz do pohybu, evokujícího divokou rvačku. Kouzelná škola 2.0 nevyužívá pouze prostory Kavárny Jarda Mayer, ale i okolní budovy.
Dílo s poetickým názvem Duchové ulice využívá k projekci dokonce okolní budovy. Lidé na chodníku před vchodem do kavárny jsou kinectem snímáni a jejich přenesený pohybující se obrys je promítán na fasádu protějšího domu. Promítaná postava pak na domě odkrývá několik mapovaných proměnlivých obrazů.
Navštivte kouzelnou školku v Kavárně Jarda Mayer a podívejte se, co se stane, když se snoubí umění s novou technologií.
Kontakt
Kavárna Jarda Mayer
Staropramenná 22, 150 00 Prague, Czech Republic