Výstava se zaměřuje na proměny zobrazení milostných námětů ve výtvarném umění a uměleckém řemesle od renesance až k přelomu 19. a 20. století. Umělecká díla italských, německých a nizozemských mistrů, jakož i flámské malířství ukazují celou škálu rozličných příkladů zvěčnění milostného citu. Na výstavě nechybí ani „tajný kabinet", evokující soukromé kolekce vybraných obrazů s erotickými náměty, jaké často zdobily rezidence významných sběratelů a milovníků umění i života. Najdete zde ukázky tvorby řady evropských škol včetně děl pražského rokokového virtuóza Norberta Grunda. Samostatný oddíl na výstavě představují díla českého umění 19. století, zastoupená díly J. Mánesa, V. Brožíka, J. Čermáka, V. Hynaise či Maxe Pirnera, zvláštní sál je věnován Beneši Knüpferovi, jehož vystavené salonní kompozice vynikají barevnou rafinovaností a dekorativností, vypjatým sensualismem a až provokující smyslností.
Ve 2. polovině 19. století, v období novoromantismu, se ženský akt stává součástí mnoha témat - historických, mytologických i literárně pohádkových, jak dokládají díla Jaroslava Čermáka ( Samostatnou část představuje české umění 19. stoletíÚnos Černohorky), Václava Brožíka (Husitka) a Vojtěcha Hynaise (Paridův soud). Konec století ukazuje ženský akt často v podobě něžných víl a rusalek či dalších bájných bytostí, ale nabývá i na erotické dráždivosti, jak je patrné na některých dílech Maxe Pirnera (Pokušení sv. Antonína) a Beneše Knüpfera, Jeho četným variacím na téma marin s bájnými postavami, najádami, tritóny a sirénami je věnován samostatný sál.
Grafický kabinet, nedílná součást výstavy,
představuje vybrané tisky od renesance do 19. století. Setkáme se zde
s díly A. Dürera, A. Sadelera, H. Goltzia, ale i s rokovými grafikami
znázorňujícími pohledy do salónů a ložnic. Opomenuty nebudou ani práce
z přelomu 19. a 20. století, která se znovu vracejí ke smyslové rozkoši a oslavě milostného
citu.
Další oddíl
tvoří soubor drobné plastiky a užitého
umění, jako jsou např. pozdně renesanční bronzy a alabastry, luxusní
uměleckořemeslné barokní předměty, často s využitím malířských a
grafických předloh. Na drobných pánských předmětech z poč. 19. století se
objevuje i klasická pornografie, např. obrázky na vnitřním plášti kapesních
hodinek.
Výstavu
pořádá Archiv hlavního města Prahy a Národní galerie v Praze ve spolupráci
s Uměleckoprůmyslovým museem.