Radní Prahy 2 v této souvislosti povolili autům s
palivem vjezd do Riegrových sadů, uvedl radní Prahy 2 Jiří Paluska. „Auta budou
čekat s palivem na sportovišti Sokol Vinohrady, kde vrtulník může přistát,"
uvedl před akcí Paluska. Travnaté plochy v sadech by poškozeny být neměly,
dodal.
Výměna anténního systému se skládala ze dvou částí -
rozebrání starého anténního nástavce a nainstalování nového. Na tyto dvě
operace bylo potřeba pěti přeletů. Celá akce trvala čtyři hodiny.
„Byla to velká a náročná akce, na kterou jsme se
připravovali několik
měsíců a zapojili jsme do ní i experty z Českých
Radiokomunikací a
z mnoha dalších specializovaných firem. Nyní můžeme spustit
digitální
vysílání s vyšším výkonem a zlepšit tak pokrytí Prahy i
středních Čech,"
uvedla generální ředitelka Českých Radiokomunikací Jane
Hannah.
Nový anténní nástavec má vertikální polarizaci, což je
výhodnější nastavení pro městské vysílače. Takový signál se lépe šíří v
ulicích, uvnitř budov a je vhodnější pro mobilní příjem. Příměstský vysílač
Cukrák bude i nadále vysílat s horizontální polarizací. „Kombinace vertikální a
horizontální polarizace je v západní Evropě běžná u vysílání pro velká města.
Zvolili jsme tento způsob pokrytí Prahy a okolí proto, abychom divákům umožnili
více možností příjmu," vysvětluje vedoucí útvaru rozvoje a investic vysílacích
služeb, Jiří Vykydal. Do zapnutí digitálního vysílání se zvýšeným výkonem
proběhne na žižkovském vysílači ještě několik
testů anténního systému. Koncem října bude z tohoto
stanoviště do nové antény spuštěn veřejnoprávní multiplex 1 na kanále 53 (ČT1,
ČT2, ČT4, ČT24 a 7 okruhů veřejnoprávního rozhlasu) a 31. října na kanále 41
také komerční multiplex 2 Českých Radiokomunikací (TV Nova, TV Prima).
Žižkovský vysílač bude vysílat s výkonem okolo 32 kW, doplní
ho příměstský vysílač Cukrák s výkonem 100 kW.
První přípravné práce byly zahájeny již počátkem září, kdy
byla pod stávající anténní nástavec nainstalována dočasná anténa, která po dobu
výměny nahrazovala analogové televizní vysílání z této lokality. Digitální
vysílání bylo v sobotu, 13. září, přesunuto na vysílač Praha-Strahov, kde bude
digitální multiplex vysílat až do skončení všech prací na žižkovském vysílači.
Žižkovská televizní věž je jednou z pražských dominant a
současně nejvyšší pražskou stavbou. Věž vysoká 216 metrů byla postavena v
letech 1985 až 1992 Vítkovickými stavbami Ostrava podle návrhu architekta
Václava Aulického. Leží na rozhraní Žižkova a Vinohrad. Samotnou stavbu
obklopovaly mnohé spory, mj. o likvidaci části židovského hřbitova či o hrozbu
elektromagnetického zatížení okolí, kterou však zvláštní komise vyvrátila.
Konstrukce se skládá ze tří válcových ocelových tubusů
dosahujících společně výšky 134 metrů. Hlavní tubus, obsahující dva
rychlovýtahy, pak přechází do anténního nástavce sahajícího do výšky 216 metrů.
Tubusy nesou tři gondoly. Ve výšce 66 metrů se nachází restaurace. Ve výšce 93
metrů je vyhlídková gondola. Nejvýše je gondola s vysílací technikou, z níž
vysílají čtyři televizní a šest rozhlasových stanic, jsou zde vysílače
mobilních operátorů a také se zde měří kvalita ovzduší v Praze. Samotné
technické řešení přineslo několik novinek a dokonce i patentů.
V roce 2000 bylo na pilíře umístěno dílo Davida Černého
zvané Miminka, znázorňující batolata lezoucí nahoru a dolů. Protože se
setkalo s pozitivním ohlasem, bylo v roce 2001 nainstalováno natrvalo. Není to
jediný umělecký počin, který věž vyprovokovala: režisér Jan Němec ve vysílači
natočil některé scény filmu V žáru královské lásky.
Kamov Ka-32
Kamov Ka-32 je civilní verze je sovětského, respektive ruského vrtulníku Ka-27, který byl zkonstruován jako náhrada za starší stroj Kamov Ka-25. První prototyp vzlétl v prosinci roku 1974 a krátce na to byla zahájena jeho sériová výroba. Kamov Ka-27 slouží v různých obměnách pro vojenské i civilní účely nejen v Rusku, ale i v dalších zemích.
Verze vrtulníku
Ka-27 - základní
vojenská ozbrojená verze
Ka-28 - verze
Ka-27 určená pro export
Ka-29 - vojenský
transportní typ
Ka-31 - průzkumný
vrtulník
Ka-32 - verze pro
civilní transport
Technické údaje
Osádka 1-3 plus
2-3 specialisté
Pohon: 2x
turbínový motor Isotov
Výkon: 2x 1660 kW
Průměr rotoru:
15,8 m
Délka trupu: 11,30
m
Výška 5,5 m
Vlastní hmotnost:
6500 kg
Vzletová hmotnost:
12000 kg
Maximální
rychlost: 270 km/h
Cestovní rychlost:
205 km/h
Dostup: 5000 m
Dolet: 980 km