Výstavba prvního úseku metra linky B začala
v roce 1977. Cestující se poprvé sedmi základními stanicemi metra svezli ze
Sokolovské na Smíchovské nádraží 2. listopadu 1985.
„Výstavba
celé tratě metra linky B probíhala v pěti etapách až do roku 1998, kdy byla
oficiálně otevřena stanice metra Hloubětín a Kolbenova, která byla součástí prodloužení
metra na Černý Most," popsala proces výstavby metra B mluvčí Dopravního podniku hl. m. Prahy Ilona
Vysoudilová.
Po pádu železné opony bylo celkem 13
provozovaných stanic metra přejmenováno. Cestující si tak museli zvyknout, že
z mapy metra zmizely na trati B například názvy Moskevská, Švermova nebo
Dukelská a nahradily je stanice Anděl, Jinonice a Nové Butovice.
Pouhý rok od oficiálního ukončení výstavby
zasáhla trasu B ničivá povodeň, která zatopila celkem 11 stanic metra, přičemž
ve stanici Florenc zůstaly zatopeny i dvě vlakové soupravy metra.
„Odstraňování
následků velké vody trvalo téměř celý rok. Až 22. března 2003 byly otevřeny
poslední dvě uzavřené stanice Křižíkova a Invalidovna," dodala Ilona
Vysoudilová.
V současné době Dopravní podnik hl. m.
Prahy provozuje na trase linky B celkem 24 stanic, z nichž tři jsou
povrchové - Černý Most, Rajská zahrada a Luka. Naopak nejhlouběji pod povrch země jsou zasazeny stanice Můstek,
Karlovo náměstí a Náměstí Republiky (40 metrů pod povrchem země). Pokud cestující
zvolí trasu z konečné stanice metra Černý Most na konečnou Zličín, urazí
vozem metra 25,704
kilometrů.
Základní
údaje o trase metra linky B:
- Počet stanic: 24
- Provozní délka: 25,704 km
- Jízdní doba celé trasy: 42 minut
- Počet bezbariérových stanic: 13
Informace v datech:
2.
11. 1985 Byl zahájen provoz na
prvním provozním úseku tratě B Smíchovské nádraží - Sokolovská (I.B) s 7 stanicemi:
Smíchovské nádraží, Moskevská, Karlovo náměstí, Národní třída, Můstek, Náměstí
Republiky, Sokolovská. Současně byl zahájen provoz jednokolejné obousměrné
manipulační spojovací trati B-C na Florenci.
26.
10. 1988 Byl zahájen provoz
v úseku Dukelská - Smíchovské nádraží (III.B) se 3 stanicemi:
Dukelská, Švermova, Radlická.
22.
02. 1990 Mezi 13 přejmenovanými
stanicemi pražského metra bylo i několik na trati B: Dukelská › Nové Butovice,
Moskevská › Anděl, Sokolovská › Florenc, Švermova › Jinonice.
22.
11. 1990 Byl zahájen provoz
v úseku Florenc - Českomoravská (II.B) se 4 stanicemi: Křižíkova,
Invalidovna, Palmovka, Českomoravská.
11.
11. 1994 Byl zahájen provoz
v úseku Zličín - Nové Butovice (V.B) s 5 stanicemi: Zličín,
Stodůlky, Luka, Lužiny, Hůrka. Součástí úseku je most přes údolí Prokopského
potoka. Současně byl zahájen pravidelný provoz depa Zličín.
8.
11. 1998 Byl zahájen provoz
v úseku Českomoravská - Černý Most
(IV.B), zatím jen se 3 stanicemi: Vysočanská, Rajská zahrada, Černý Most.
Další stanice zůstaly rozestavěné a z finančních důvodů se dokončovaly za
provozu.
16.
10. 1999 Do provozu uvedena stanice
Hloubětín.
8.
06. 2001 Do provozu uvedena stanice
Kolbenova.
10. 09. 2010 Poslední novinkou na trati B je otevření druhého (západního) vestibulu stanice Stodůlky.
Dopravní podnik hl. m. Prahy