Výstavba prvního úseku metra linky B začala v roce 1977. Cestující se poprvé sedmi základními stanicemi metra svezli ze Sokolovské na Smíchovské nádraží 2. listopadu 1985.
„Výstavba celé tratě metra linky B probíhala v pěti etapách až do roku 1998, kdy byla oficiálně otevřena stanice metra Hloubětín a Kolbenova, která byla součástí prodloužení metra na Černý Most,“ popsala proces výstavby metra B mluvčí Dopravního podniku hl. m. Prahy Ilona Vysoudilová.
Po pádu železné opony bylo celkem 13 provozovaných stanic metra přejmenováno. Cestující si tak museli zvyknout, že z mapy metra zmizely na trati B například názvy Moskevská, Švermova nebo Dukelská a nahradily je stanice Anděl, Jinonice a Nové Butovice.
Pouhý rok od oficiálního ukončení výstavby zasáhla trasu B ničivá povodeň, která zatopila celkem 11 stanic metra, přičemž ve stanici Florenc zůstaly zatopeny i dvě vlakové soupravy metra.
„Odstraňování následků velké vody trvalo téměř celý rok. Až 22. března 2003 byly otevřeny poslední dvě uzavřené stanice Křižíkova a Invalidovna,“ dodala Ilona Vysoudilová.
V současné době Dopravní podnik hl. m. Prahy provozuje na trase linky B celkem 24 stanic, z nichž tři jsou povrchové – Černý Most, Rajská zahrada a Luka. Naopak nejhlouběji pod povrch země jsou zasazeny stanice Můstek, Karlovo náměstí a Náměstí Republiky (40 metrů pod povrchem země). Pokud cestující zvolí trasu z konečné stanice metra Černý Most na konečnou Zličín, urazí vozem metra 25,704 kilometrů.
Základní údaje o trase metra linky B:
- Počet stanic: 24
- Provozní délka: 25,704 km
- Jízdní doba celé trasy: 42 minut
- Počet bezbariérových stanic: 13
Informace v datech:
2. 11. 1985 Byl zahájen provoz na prvním provozním úseku tratě B Smíchovské nádraží – Sokolovská (I.B) s 7 stanicemi: Smíchovské nádraží, Moskevská, Karlovo náměstí, Národní třída, Můstek, Náměstí Republiky, Sokolovská. Současně byl zahájen provoz jednokolejné obousměrné manipulační spojovací trati B-C na Florenci.
26. 10. 1988 Byl zahájen provoz v úseku Dukelská – Smíchovské nádraží (III.B) se 3 stanicemi: Dukelská, Švermova, Radlická.
22. 02. 1990 Mezi 13 přejmenovanými stanicemi pražského metra bylo i několik na trati B: Dukelská › Nové Butovice, Moskevská › Anděl, Sokolovská › Florenc, Švermova › Jinonice.
22. 11. 1990 Byl zahájen provoz v úseku Florenc – Českomoravská (II.B) se 4 stanicemi: Křižíkova, Invalidovna, Palmovka, Českomoravská.
11. 11. 1994 Byl zahájen provoz v úseku Zličín – Nové Butovice (V.B) s 5 stanicemi: Zličín, Stodůlky, Luka, Lužiny, Hůrka. Součástí úseku je most přes údolí Prokopského potoka. Současně byl zahájen pravidelný provoz depa Zličín.
8. 11. 1998 Byl zahájen provoz v úseku Českomoravská – Černý Most (IV.B), zatím jen se 3 stanicemi: Vysočanská, Rajská zahrada, Černý Most. Další stanice zůstaly rozestavěné a z finančních důvodů se dokončovaly za provozu.
16. 10. 1999 Do provozu uvedena stanice Hloubětín.
8. 06. 2001 Do provozu uvedena stanice Kolbenova.
10. 09. 2010 Poslední novinkou na trati B je otevření druhého (západního) vestibulu stanice Stodůlky.
Dopravní podnik hl. m. Prahy