„Uvedení nové tramvaje do běžného provozu vyžadovalo
sérii nezbytných opatření, které stanovuje Drážní úřad a další příslušné
instituce. Jsem velmi rád, že je tento proces u konce a cestující tak mohou
poznat nesporné výhody nízkopodlažních tramvají, které jsou považovány za jedny
z nejmodernějších v Evropě," uvedl generální ředitel
Martin Dvořák.
Tramvaj Škoda ForCity zahájila jízdní zkoušky
v Praze v září 2009. Zpočátku jezdily nové tramvaje po pražských kolejích
ve zkušebním provozu bez cestujících, od loňského října probíhaly zkušební
jízdy s cestujícími. „V rámci zkušebního
provozu musely nové tramvaje najet minimálně 5 000 km bez
cestujících a dalších 15 000
km s cestujícími, to vše bez závad, které by mohly
ohrozit bezpečnost provozu nebo cestujících. Obě tyto podmínky jsme bezvýhradně
splnili," doplnil generální ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák.
Prototypy vozů se podrobovaly pravidelným
kontrolám, podle jejichž výsledku obdržel výrobce všechna potřebná osvědčení
státních institucí pověřených dozorem a kontrolou vyráběných vozidel před
jejich uvedením do provozu.
Do roku 2017 by měla Škoda Transportation
dodat DPP celkem 250 těchto tříčlánkových stoprocentně nízkopodlažních
tramvají, které výrazně omladí vozový park společnosti a převezmou dominantní postavení
tramvají typu T3 v pražské dopravě.
O tramvaji Škoda ForCity
Nízkopodlažní tramvaj
typu 15T ForCity je dalším typem moderního městského kolejového vozidla
z plzeňské firmy ŠKODA TRANSPORTATION a.s. Tramvaj s obchodním názvem
ForCity představuje vůz nové generace, jehož koncepce, design a technické
parametry reflektují na požadavky a přepravy cestujících ve velkých
městech na počátku 21. století. Pro Dopravní podnik hlavního města Prahy vznikl
moderní vůz s řadou nekonvenčních technických řešení. Od předchozích typů
vozidel plzeňského výrobce i od všech v současné době v České
republice provozovaných vozidel jej odlišuje to, že je plně nízkopodlažní.
Autor
designu
Autorem nadčasového designu je Ing. Arch. Patrik Kotas. Design nové pražské tramvaje
Škoda 15T představuje zcela nový koncept vnějšího i vnitřního tvarového a
prostorového řešení, který je postaven zejména na principu vizuální lehkosti. Tvarově
dominantní čelní sférické sklo přechází do okenních a střešních partií
tříčlánkové karoserie. Tmavé plochy záměrně kontrastují se stříbrnou metalízou
podokenních ploch. Spodní červený pruh sjednocuje obvod celé tramvaje, neboť
obemyká obě čela, bočnice i čtveřici podvozků. Jejich umístění pod oběma klouby
tramvaje a ve vysunuté poloze pod předním a zadním čelem je nejvýraznější
novinkou i charakteristickým znakem této konstrukční a designérské koncepce.
Koncepce
vozidla
Tramvaj se skládá ze tří sobě velmi podobných
nízkopodlažních článků, které nabízejí kompaktní vnitřní prostor. Koncepce vozu
umožňuje využití plné adheze vozidla pro pohon na náročných tratích
s velkým stoupáním. Novinkou je takové uložení skříní na podvozcích, které
umožňuje nadstandardní šířku průchodu vozidlem. Hnací podvozky mají extrémně
malou stavební výšku, která dovoluje celý vnitřní prostor vozidla řešit bez
jakýchkoliv schodů. Tramvaj disponuje individuálním pohonem kol střídavými
motory. Uspořádání zajišťuje špičkové parametry ve velmi malém opotřebení
kol a kolejnic ve srovnání s tradičními vozidly.
Vybavení
vozidla
Prostorný interiér počítá s dostatkem místa
pro dětské kočárky a osoby se sníženou pohyblivostí. K dispozici bude jedna
mechanická nájezdová plošina. K pohodlí cestujících slouží nový systém větrání
v prostoru pro cestující. Samozřejmostí je nový přehledný informační
systém a systém dorozumívání cestujících s řidičem. Interiér vozidla je
vybaven kamerovým systémem, záchytnými tyčemi z nerezové oceli, tónovanými skly
pohlcující UV záření a moderními dřevěnými anatomickými sedáky pro cestující. Záchytný
systém je dobře vyhovující pro osoby rozličného vzrůstu. Tramvaj má řadu
bezpečnostních prvků a funkcí, které zvyšují její bezpečnost a bezpečnost
cestujících.
Technické parametry tramvaje ŠKODA ForCity (15T)
o
jednosměrné vozidlo
o
délka vozidla je 31,4 m, šířka 2,46 m a výška vozidla přes
sběrač 3,6 m
o
podíl nízké podlahy je 100 %, což umožní
snadný nástup a výstup pro všechny cestující i snadný pohyb cestujících
v interiéru vozidla
o
kapacita vozu je 61 sedících a až 239
stojících osob
o
maximální rychlost je řídicím systémem
elektronicky omezena na 60
km/h
T15 je vybavena šesti dvoukřídlými dveřmi pro cestující; první dveře
jsou určeny jen pro řidiče a jsou graficky i polohou zřetelně odlišeny od dveří
cestujících
Zdroj: Tisková zpráva DPP