Personál restaurace jim dva muže, kteří odmítají zaplatit útratu bezmála za 1500 korun, ukázal. Strážníci oba neplatící hosty vyzvali k prokázání totožnosti a k vysvětlení svého jednání, což muži odmítli. Jeden z mužů dokonce přiznal, že už předem šli do restaurace s vědomím, že nemají peníze a nebudou mít tedy na zaplacení.
Jak to vidí advokát
Situace, kdy host v restauraci odmítá zaplatit útratu má dvě roviny. První rovinou je situace, kdy host již při příchodu do restaurace (případně v době objednávky) byl rozhodnut, že útratu za poskytnuté služby (jídlo, pití) neuhradí. Druhou je situace, kdy host měl v úmyslu útratu zaplatit, ale různé okolnosti mu v tom zabránili (nemá dostatek finančních prostředků, finanční hotovost zapomněl doma, apod.).
V případě, že host již při příchodu do restaurace neměl v úmyslu zaplatit, a útratu skutečně nezaplatí, dopouští se buď přestupku proti majetku, nebo trestného činu podvodu, a to podle výše útraty, kterou odmítá zaplatit. Pokud je výše útraty vyšší než 5.000,- Kč dopouští se trestného činu podvodu, pokud je útrata nižší, dopouští se přestupku proti majetku. V tomto případě lze doporučit zavolat policii, a pokusit se hosta v restauraci pozdržet do příjezdu policie. S fyzickým násilím k zamezení odchodu hosta by měla být obsluha restaurace opatrná, aby se obsluha restaurace sama nedopustila trestného činu omezování osobní svobody. Nejlepší tak bude hosta nějakým způsobem zabavit, aby se v restauraci sám zdržel do příjezdu police. Pokud nebude hostovi prokázán úmysl útratu nezaplatit již v době příchodu do restaurace, případně v době objednávky, bude se jednat o občanskoprávní delikt, a je nutné postupovat podle níže uvedeného.
V případě, že host útratu zaplatit nemůže nebo nechce útratu zaplatit, a to ať již z důvodu, že nemá u sebe dostatek hotovosti, nepohodl se s obsluhou restaurace o výši útraty, případně že si zapomněl hotovost doma, jedná se pouze o občanskoprávní delikt. Objednávkou v restauraci uzavírá host s poskytovatel restauračních služeb (restaurací) ústní smlouvu, na základě které vznikne poskytovateli restauračních služeb povinnost službu (jídlo, pití) hostovi poskytnout, a hostovi vznikne povinnost za poskytnuté služby zaplatit. Pokud za poskytnuté služby nezaplatí, poruší povinnost z ústně uzavřené smlouvy a odpovídá za škodu, kterou svým jednáním způsobil, a majiteli restaurace nezbývá než se domáhat svého nároku civilněprávní cestou. V takovém případě je nejlepší se s hostem na způsobu zaplacení útraty dohodnout a zjistit identifikační údaje hosta. Pokud host dohodu odmítá, případně odmítá sdělit identifikační údaje, lze opět doporučit zavolat policii. Policie je v tomto případě, i když se nebude jednat o přestupek, ani trestný čin, oprávněna zjistit totožnost hosta, a tuto sdělit poskytovali restauračních služeb, aby poskytovatel restauračních služeb (majitel restaurace) věděl, vůči jaké osobě může škodu uplatňovat.
JUdr. Jiří Hartmann, www.hjf.cz