Přesně před třiceti lety, v sobotu 13. prosince 1980 jednu minutu po páté hodině ranní, opustila u Muzea poslední tramvaj Václavské náměstí. Souprava vozů nasazená na lince č. 29 ukončila jednu kapitolu v historii pražské městské hromadné dopravy. O čtyři minuty později projel Václavským náměstím ještě starý dvounápravový sněhový pluh. Ten byl tou skutečně poslední tečkou. Historie tramvajové dopravy na Václavském náměstí v podélném směru se přitom psala dlouhých 96 let.
Historie
tramvajové dopravy na Václavském náměstí
Celé Václavské náměstí bylo v době, kdy
zde probíhala tramvajové doprava, významným dopravním uzlem, ze kterého se
člověk dostal téměř do všech tramvajových koutů města. První tramvaje svezly
Pražany 20. května
1884 a byly taženy koňmi, ale v roce 1900 je definitivně
vystřídaly tramvaje elektrické. Od 21. ledna 1930 byl na křižovatce
s Jindřišskou a Vodičkovou ulicí uveden do činnosti první pražský
automatický semafor. V roce 1947 se na křižovatce Můstek objevily poprvé
v Praze třetí rozřaďovací koleje, které výrazně urychlily provoz tramvají.
Ve druhé polovině šedesátých let se tramvajové
dopravy postupně dotkla celá řada staveb. V letech 1967-1968 se na
křižovatce s Vodičkovou objevil při výstavbě podchodu ojedinělý provizorní
most ve tvaru kříže, na který byla převedena tramvajová doprava jak
v podélném, tak i v příčném směru. V roce 1969 přestaly tramvaje
jezdit ulicí Mezibranskou, protože u Muzea pokročila stavba stanice metra.
Během stavby podchodu u Národního muzea se tramvajové koleje provizorně
stěhovaly tu na jednu, tu na druhou stranu Svatého Václava. V letech
1976-1978 se pro změnu budoval podchod na Můstku a zřizoval se také výstup
z nové stanice Můstek i do starého podchodu uprostřed náměstí. Samotné
zahájení provozu linky metra A v létě 1978 z Dejvic na Náměstí Míru
ještě tramvajovou dopravu na náměstí příliš nepoznamenalo, zato její prosincové
prodloužení o dva roky později do stanice Želivského přineslo tramvajím na
Václavském náměstí definitivní zánik. Ačkoliv druhý provozní úsek tratě A
z Náměstí Míru do stanice Želivského byl uveden do provozu 19. prosince1980,
tramvaje opustily náměstí už 13. prosince, protože bylo nutné v zájmu
zachování tramvaje na Vinohradské třídě vybudovat nové kolejové propojení z ulice
Vinohradské do ulice Škrétovy.
V červenci 1985 zmizely tramvaje i z ulice
V Příkopech a od té doby projíždějí Václavským náměstím jen napříč z ulice
Jindřišské do Vodičkovy. Tramvajové koleje na náměstí ležely po zrušení
tramvajové dopravy ještě více než rok, odstraněny byly až na jaře 1982.
Úvahy
nad znovuobnovením tramvajové dopravy na Václavském náměstí
Zrušení tramvajové dopravy na Václavském
náměstí je dodnes mnohými odborníky považováno za chybu. Od poloviny
90. let minulého století se opět uvažuje o tom, že se tramvaje na náměstí
v budoucnosti vrátí.
Důležitá data:
1884 - na Václavském
náměstí se objevily první tramvaje tažené koňmi
1900 - definitivní
vystřídání tramvají tažených koňmi tramvajemi elektrickými
1930 - na křižovatce
s Jindřišskou a Vodičkovou ulicí uveden do činnosti první pražský
automatický semafor
1947 - na křižovatce
Můstek se objevily poprvé v Praze třetí rozřaďovací koleje, které výrazně
urychlily provoz tramvají
1967-1968 - na
křižovatce s Vodičkovou ulicí se objevil při výstavbě podchodu ojedinělý
provizorní most ve tvaru kříže, na který byla převedena tramvajová doprava jak
v podélném, tak i v příčném směru
1969 - tramvaje
přestaly jezdit ulicí Mezibranskou, protože u Muzea pokročila stavba stanice metra
1980 - 13. prosince
tramvaje opustily Václavské náměstí
1982 - byly
odstraněny koleje vedoucí podél Václavského náměstí
1985 - tramvaje
zmizely i z ulice V Příkopech a od té doby projíždějí Václavským náměstím
jen napříč z ulice Jindřišské do Vodičkovy