1.
Technika
Před jízdou
se vyplatí kontrola životně důležitých věcí na stroji. Vaší pozornosti by
neměly uniknout pneumatiky, brzdové destičky, funkčnost světel (hlavně
brzdových), případně napnutí řetězu.
2. Výbava
Odpovídající
výstroj sice sama o sobě nehodě nezabrání, ale dokáže zmírnit její případné
následky. Šetřit se nevyplácí zejména při pořizování přilby. Helma má na hlavě
dobře sedět, být správně těsná, ale neměla by v ní bolet hlava.
Dalším
důležitým prvkem je obuv - ideálně vyztužená na exponovaných místech, tedy v
kotnících, špičce, holeni a patě. Podobně to platí o rukavicích, u kterých je
žádoucí zesílená ochrana kloubů a hřbetu dlaně.
Ke každému typu stroje se hodí stylově trochu jiné oblečení. Na motocykl určitě
nepatří kraťasy a tričko. Ideální je kožená kombinéze s protektory na klíčových
partiích, tedy ramenech, loktech, kolenech, zádech a bocích.
3. Rychlost
Nejčastější
příčinou motocyklových nehod je nepřiměřená rychlost. Nesmyslné a krátkozraké
ježdění na doraz se nevyplatí zejména v nepřehledných situacích, při vysoké
hustotě provozu. Pro ostré ježdění na hraně možností jsou samozřejmě
nejvhodnější uzavřené závodní okruhy.
4. Zatáčky
Projíždění
zatáček patří k tomu nejzábavnějšímu z jízdy na motorce. Málokterého motorkáře
baví jezdit 300 kilometrů rovně. Ideálních zatáček, do kterých je vidět, je
však drtivá menšina. Zvláště při projíždění zatáček s nejasným výhledem je
žádoucí předvídat nebezpečí a předem si cvičně představit svou reakci na
potencionální krizovou situaci.
5. Koncentrace
Psychika je
dosti opomíjenou, ale podstatnou záležitostí. Radost z jízdy na motorce má svůj
chemický základ. Tělesná chemie v podobě adrenalinu a dalších látek funguje a
prohání se naším mozkem. Udržet pak mozek pod kontrolou není vůbec nic
jednoduchého. Nebývá pak jednoduché plně se na jízdu koncentrovat. Stejně tak
platí, že když nemáte náladu, nebo nejste v duševní nebo fyzické kondici, je
lepší na motorku nesedat. Auto Vám ledacos promine, motorka ne.
6. Předvídání nebezpečných
situací
Toto umění
je na motorce mnohem důležitější než v autě. Ne každou nehodu zaviní
motocyklista. Najdou se situace, kdy je jezdec na motocyklu přehlédnut nebo mu
není dána přednost v jízdě. Sledovat dění v provozu je rozhodně důležité. Na motocyklu
Vás nechrání plech, plasty, deformační zóny, ani airbagy.
Proto je
nutné sledovat provoz nejenom před sebou, ale i po stranách a za sebou.
Nekoukat jen na silnici, ale stále sledovat zpětná zrcátka. Dopravní prostředky
jsou ze zákona vybaveny párem zpětných zrcátek. Minimum řidičů ale ví, k čemu
slouží. To samé platí o ukazatelích směru.
7. Jízda v dešti
Jízdě v
dešti na motocyklu je samozřejmě lepší se vyhnout. Někdy to ale nejde a tak se
do toho musí jít. Pokus se nejedná o krátkou přeháňku, je nejlepší na ještě
suché oblečení, rukavice a boty navléknout kombinézu do deště a návleky na
rukavice a boty. Dobré je také co nejpečlivěji vyčistit hledí přilby a případně
ho potřít speciálním přípravkem pro hladké stékání vody.
Málokdo má
možnost cíleně trénovat jízdu v dešti. Jízda proto musí být ještě obezřetnější
a soustředěnější než na suché silnici za ideálních podmínek. Brzdit musíte
mnohem dřív a s daleko větším citem než na suchu, lepší je brzdit motorem.
8. Jízda ve skupině
Jet sám je
něco jiného, než jízda ve skupině. Při průjezdu městem jsou rozestupy co
nejmenší, aby se křižovatky stihly projet pohromadě. Na rovnějších, rychlejších
úsecích se skupina naopak protáhne, aby měla bezpečné odstupy. Při průjezdu
zatáček tak může jet každý ideální stopu. Vedoucí motocykl skupiny musí jet
pouze tak rychle, aby ostatním neujížděl a jeho tempu, aby stačil i poslední
motocykl skupiny.
Nejméně
zkušený jezdec, nebo jezdec na nejslabším motocyklu by nikdy neměl jezdit na
koci celé skupiny, ale uprostřed. Jízda ve skupině musí být plynulá a bezpečná.
9. Svícení
Celodenní
svícení je nařízeno zákonem. Naštěstí. Svícení motocyklu je dvojnásob důležité.
S tím souvisí i používání oblečení pošitého reflexním materiálem.
10. Jedu jen tak
rychle, abych stačil zastavit na vzdálenost, na kterou vidím
Ve městě jedu jen
tak rychle, abych stačil zastavit dřív, než narazím do auta, které přejíždí bez
ukázání směru z pruhu do pruhu. Nebezpečí představuje také vozidlo, které vyjede
bez varování z řady zaparkovaných vozidel.
Za soumraku, po silnici vedoucí lesem, jedu tak rychle, abych stačil vyřešit
možný střet s přebíhající zvěří.
Do nepřehledné zatáčky jedu jenom tak rychle, abych se stačil vyhnout nebo
zastavit před možnou překážkou.
Zdroj: Policie ČR
Autor: Radek Šprinc