Jedinečný projekt s oslňující výpravou, který v sobě nese odkaz indické kultury, mytologie a rovněž našel inspiraci ve světě bollywoodského filmu, bude premiérově uveden v neděli 29. ledna v pražském Divadle ABC. Prostřednictvím příběhu životní pouti sester Rásy a Maji, jež ztělesňují dualitu dobra a zla, si diváci budou moci vychutnat u nás stále oblíbenější indické taneční umění. To bude stěžejní součástí devatenácti choreografií, pod něž se podepsaly přední domácí i zahraniční osobnosti. Režie celého spektáklu, citlivě balancující na hranici tradice a melodramu, se ujal obdivovatel a znalec indické kultury a tamní filmové produkce Radim Špaček. Pro něj je režie tohoto představení velkou premiérou na divadelním poli.
Mezinárodní projekt ŠIVOVO KOLO ŽIVOTA roztočí šestnáct účinkujících tanečníků, kteří propojí tradiční a současné pojetí indického tance a zároveň evropský a indický kulturní odkaz. Představení kromě tematického světelného designu doprovodí dynamická filmová projekce rovněž v režii Radima Špačka, podle něhož projekt přichází mezi české diváky v době stoupajícího zájmu o Indii, tamní historii i kulturu.
Důkazem toho je, že stále více českých žen vyhledává kurzy indického tance, který je přitažlivý zejména pro svůj exotický charakter ale i fyzickou a psychickou prospěšnost. Málokdo však ví, že tento druh tance není jen ženskou, ale také mužskou záležitostí: „Indický tanec vychází z filozofie, která věří, že žena i muž jsou v každém z nás. Během tance se ženy vpravují do silných a přímočarých pohybů, jež vycházejí z mužského elementu (tandava). Muži si naopak osvojují vznešené a nepřímé taneční nuance, jež jsou ženskou doménou (lasya). Tímto způsobem indický tanec vede tanečníky, aby prozkoumali velmi široké spektrum fyzického pohybu a projevu a zároveň obohacuje jejich citový život,“ vysvětluje jedna z choreografek a tanečnic v ŠIVOVĚ KOLE ŽIVOTA a rovněž odbornice na indický tanec Sangita Shresthová.
Producentem představení je Felicius o.p.s. – pořadatel tradičního multikulturního festivalu Pražské Brány. Vstupenky na premiéru i reprízy 5. a 12. února a 11. a 21. března v ceně 290 Kč je možné zakoupit už nyní v pokladně Divadla ABC a na www.vstupenkov.cz. Vstupenky zakoupené přes portál www.vstupenkov.cz jsou navíc s bonusem volného vstupu na ukázkovou hodinu bollywoodského tance s hlavní představitelkou a autorkou projektu Janou Hemelíkovou Baudisovou. Více informací o představení, jeho termínech, ale také o tanečních kurzech je k dispozici na www.sivovokolozivota.cz nebo na facebooku http://www.facebook.com/#!/pages/%C5%A0ivovo-kolo-C5%BEivota/156334304420427?sk=wall.
Podobně jako jóga je indický tanec typický tím, že klade důraz nejen na fyzickou, ale i psychickou stránku člověka. Na začátku je důležitý trénink v oblasti tělesných pohybů, gest a rytmu. V podstatě se ale všechny prvky tréninku týkají zejména filozofie, jak je tělo stavěno, což zahrnuje rovněž aktivaci jednotlivých čaker. Tanečníci se postupem času v lekcích zaměřují na použití fyzických pohybů k vyjádření mnoha hlubokých emocí – jako je láska, oddanost, nenávist, touha, znechucení či smutek. Zde leží skutečné hlubiny indického tance. Ve vyjádření emocí prostřednictvím tance spojuje tanečník duchovní a fyzické světy a umožňuje tak divákům silný zážitek.
Předpokladem dobrého tanečníka je osvojení si obou oblastí. Lze říci, že kvalitnějších výkonů dosahují zpravidla tanečníci a tanečnice pokročilejšího věku, jejichž projev se s duchovním vyzráváním dále vyvíjí a tříbí. Čím více se totiž tanečníci dostávají směrem k emocionální hloubce, jejich tělo se stává hluboce expresivní. Díky kombinaci fyzického a duchovního může mít indický tanec rovněž výraznou léčivou sílu. Skrze hledání rovnováhy mezi propojením těla a duše má indický tanec prokazatelně pozitivní vliv na samotný život tanečnic a tanečníků, což se následně přenáší také na diváky.
„Stejně jako jóga je studium a sledování indického tance opravdu celoživotní cestou, která začíná v raném mládí a nikdy nekončí. Čím více tanečník do tance dává, tím více dostává zpět,“ přibližuje své poznatky Sangita Shresthová a dodává: „Indický tanec je vlastně velmi těžká meditace. Skutečný tanečník musí najít rovnováhu mezi hraním a přitom zůstat věrný vnitřním duchovním kořenům. Nalezení této rovnováhy je opravdu nelehká výzva, ale také velmi obohacující celoživotní cesta.“
Tvůrci:
Autorka projektu a scénáře: Jana Hemelíková Baudisová
Režie představení a projekce: Radim Špaček
Hudební režie: Petr Piňos, Pavel Linhart
Dramaturgie: Sangita Shresthová
Choreografie: Jana H. Baudisová, Sangita Shresthová, Ivana a Anežka Hessovy, Óm-Sajwel Sadidharan
Producent: Felicius, o.p.s., Festival Pražské Brány 2011
Výkonný producent: Ctirad Hemelík
Tanečníci:
Rása: Anežka Hessová
Maja: Jana H. Baudisová
Daksh: Óm-Sajwel Sadidharan
Ravi: Vitor Tavares Mendes
Šiva: Sangita Shresthová
Šiva: Ivana Hessová
company, sudička: Bára Skulínková, Iva Fafková, Jana Florianová, Jana Tomášková, Jaroslava Holová, Lucie Jeřábková
company: Lucie Hašková, Lucie Linhartová, Martina Čumpelíková, Zdeňka Lauschová