Motorová
vozidla musí mít za jízdy rozsvícena obrysová
světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení. Tato povinnost
vyplývá ze zákona
č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých
zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů. Konkrétně je tato
povinnost obsažena v § 32 odstavci 1.
Světla pro denní svícení jsou
charakteristická silně rozptýleným světelným tokem, který netvoří kužel jako u klasických
světlometů. Takto rozptýlené světlo
neoslňuje protijedoucí řidiče ani neosvětluje vozovku, ale splňuje zásadní
podmínku bezpečného provozu „být viděn". V současné době jsou
tato světla součástí základní výbavy pouze u vozidel vyšší třídy. Vzhledem
k rozšíření a zlevnění LED technologie si je však na svá vozidla nechává
namontovat stále více motoristů.
Provedení a umístění světel pro denní
svícení je dáno homologačním předpisem EHK/OSN č. 48, který předepisuje
vyhláška č. 341/2002 Sb. a jejich používání se řídí zákonem č. 361/2000 Sb. o
provozu na pozemních komunikacích pozměněným zákonem č. 411/2005 Sb. Samotná
světla jsou homologována dle předpisu EHK/OSN č. 87. Homologovaná LED světla pro denní svícení jsou osazena
speciálními LED čipy s vysokým výkonem cca 1W/čip a mají pětinásobnou svítivost
oproti běžným LED světlům. Dokladem opravňujícím k používání světel k
dennímu svícení je značka RL vylisovaná na krycím skle světla nad
homologační značkou. Pokud na
světlech tato značka není, jedná se o podstatně levnější poziční světla. To
jsou světelné sety osazené běžnými diodami, které se umísťují nejčastěji na
autobusy a kamiony k zdůraznění rozměru vozidla.
Základní pravidla pro dodatečnou montáž světel pro denní
svícení:
·
na jedno vozidlo se montují dva kusy světel, svítících světlem ve
spektru bílé barvy
·
svítilny se umísťují ve vodorovné rovině ve výšce od 250 mm
do 1500 mm na přední část vozidla
·
vzdálenost svítilen od bočního obrysu je max. 400 mm a
vzájemně mezi světly min. 600 mm (u vozidel s šířkou menší než
1300 mm je povolena vzájemná vzdálenost 400 mm)
·
světla se rozsvěcejí automaticky po zapnutí zapalování
(nastartování motoru) a zhasnou po jeho vypnutí, nebo při rozsvícení
obrysových světel
·
dodatečná montáž světel pro denní není přestavbou vozidla ani
změnou technických údajů, proto jejich umístění na vozidlo nepodléhá žádnému
schvalování ani zápisu do TP.
Pokud je vozidlo, které nesplňuje shora
uvedené podmínky kontrolováno policisty, hrozí uživateli vozidla pokuta. Pokud
jsou uvedené nedostatky zjištěny při technické prohlídce na Stanici technické
kontroly, je takovému vozidlu omezena způsobilost k provozu na pozemních
komunikacích a provozovatel vozidla má 30 denní lhůtu na odstranění závad a
musí v této lhůtě opětovně vozidlo přistavit k technické
prohlídce.
nprap. Ladislav
Beránek